Önceki Yazı : Selam 9- İlahlasma Güdüsü -3- Adavet.html
Aynadaki İkinci Yüz – Tanrılaşma Temayülü-9 (4) - Riya
Aynadaki İkinci Yüz – Tanrılaşma Temayülü-9 (4) - Riya
İnsanın
Tanrılaşma eğiliminin 7 unsurundan bahsetmiştik. Kibir, Adavet, Ucub, Riya,
Buğz, Hırs ve Tamah. Bunlar İslam Medeniyeti terbiye usulünün ana
kelimelerindendi. Son yüzyılda Müslüman toplumlara dayatılan Batı Medeniyeti
eğitim ve düşünüş biçimleri ile bu kelimeler ve bu kelimelerden sadır olan davranış
biçimlerinin unutulduğundan, unutturulduğundan bahsedip “adavet” ve “ucub”un
üzerinde bir miktar konuşmuştuk. Devam edelim.
“Mü’min,
Mü’minin aynasıdır.”
Hadiste
bahsedilen aynada görülen yüz, kimin yüzü?
Aynadaki
ilk silüet El Mü’min olan “Aziz Allah’ın yüzüdür.” Aziz Allah, Mü’minlerin
ilkidir.[i]
(Ş. Yeşil)
Mü’minin
(kulun) aynaya yansıyan silüeti “El Mü’min”in (Allah’ın) silüetidir.
Mü’mine
bakanlar El Mü’min’i (Allah’ı) görürler. Mü’min de aynaya baktığında Allah’ı
görür.
Aynaya
yansıyan Aziz Allah’ın cemalidir. Görülmeye değer tek yüz Allah’ındır.
Elbette
zahirden bahsetmiyoruz. Sıfatlardan bahsediyoruz.
Allah
Adildir, Mü’min’e bakan Allah’ın adalet sıfatını görür. Allah merhamet
sahibidir. Mü’min’e bakan merhameti görür. Allah kerem sahibidir, cömerttir.
Cömertlik, Mü’min’de görünür. Allah doğrudur. Doğruluk Mü’min’de görünür. Edeb,
fazilet, ilim, hikmet, basiret hepsi Allah’ın sıfatlarıdır. Onlar Mü’min’de cisme
bürünür, görünür.
El
Mü’minin sıfatları mü’min de görünmüş, Mü’min, Mü’minin aynası olmuştur.
Allah’ın
kokuşmuş çamura (insana) üflediği kendi ruhundan[ii]
nuru, kulunda görünmüş belirgin olmuştur.
Kokuşmuş
çamur, hayrın, iyiliğin, güzelliğin kaynağı Allah’tan nurunu alıp, kendini
süslemiş Mü’minleşmiştir.
Devesinin
üzerindeyken çubuğunu düşüren Hz Resul’e, “Neden zahmet ediyorsun. Söyle biz
sana verelim” diyen sahabeye; “Ben, sizi bana hizmete çağırmaya gelmedim. Hak’ka
hizmete çağırmaya geldim.” Demesi, Mü’minin, El Mü’min’i işaret etmesi,
yansıtması, hatırlaması, unutmamasıdır. Aynaya ikinci bir yüzün (şahsi menfaatin)
gölgesini düşürmemesidir.
Mü’min,
El Mü’min’in yüzü suyu hürmetine amel eder.
O’nun
yüzünün hatırı vardır.
O’nun
hatırı yeter.
Aynadaki yüz ile aynaya bakanın yüzü
birbirine eş değilse, aynada “iki yüz” olur.
Aynada
Allah’ın yüzünün yanında beliren ikinci yüze “riya” denilir.
İlk
yüz Allah’ın, ikinci yüz kişinin kendi yüzüdür. Allah’ın yüzü aynada asılı kalmış,
kişi kendi yüzünden (enesinden, egosundan, beninden) vazgeçmemiştir.
Allah’ın
yüzü kulun yüzüne biçim vermemiştir.
Riyakar için Allah’ın yüzü (ismi, kelimeleri)
oltanın ucundaki yemdir. Ahaliyi avlamada kullanılır.[iii]
O, sahte
ördek sesiyle yabani ördekleri çağırıp avlayan avcıdır. Allah, Allah inlemeleriyle,
Hak, adalet feryatları ile kandırdıklarını tuzaklara düşürür.
Allah’ın
rızası için başlayan ilişkilerin sonunda sağlanan riyakarın rızasıdır (mefaati).
Allah
rızası ile riyakarın rızası birbirine karışır. Nerde Allah’ın yüzü (rızası) başlıyor,
nerde riyakarın yüzü (rızası) bitiyor belli değildir.
Riyakar;
sosyolojik, psikolojik veya ekonomik çıkarının olmadığı yerde yoktur.
O’nun hatırı
yetmez. Benim de hatırımın alınması gerekir. Der.
Çıkarı
olmadan hayır işlemez.
Kendisi
konuşmayacaksa dinlemez.
Fikri,
grubu, cemaati, hizbi öne çıkmayacaksa destek vermez.
Riya, ahaliye
Allah’ın yüzünü gösterip avlanma sanatıdır.
Ahmet
H. Çakıcı
[i] El
Mü’min: Esma ül Hüsna’dandır. Emin ve güvenilir anlamına gelir.
[ii] Hicr 29:Onun yaratılışını tamamlayıp kemâle
getirerek ruhumdan ruh üfürünce derhal ona karşı secdeye kapanın.
[iii]
Mesneviden alınmış bir benzetmedir.
Bu yazımı arkadaşlarınızla paylaşın
Konu yorumu: Selam 10 - Aynadaki İkinci Yüz – İlahlaşma Temayülü-9 (4) - Riya
Açıklama:
Değerlendirme: 5
Yorum: Ahmet H. Çakıcı
Etiketler:
Ayna,
berden ve selamen,
mümin,
riya,
riyakar
2 yorum:
Hakan hocam Allah’ın bütün sıfatları mü’minde cisme bürünmelidir diyebilirmiyiz?
Tüm sıfatların insanda toplanma ihtimali olduğunu düşünmüyorum. Ancak sıfatlar çoğaldıkça/görüldükçe/hissedildikçe
mü'minin güzelleşeceğini düşünüyorum.
Yorum Gönder